روغن شورتنینگ

روغن شورتنينگ‌ که به نام روغن صاف قنادی هم در ایران معروف بوده به نوعی چربی گفته می شود که قابلیت نرم و روان كردن و يا كوتاه كردن ساختار تركيبات غذایی را دارد و از روغن ها فرموله شده‌اند. به عنوان مثال شورتنینگ در ترکیبات خمیر نانوایی و شیرینی گلوتن نشاسته را پاره می کند، که اين عمل باعث نرم شدن ذرات گلوتن و در نتيجه توليد محصولات نرم و با قابليت هوادهي مناسب مي گردد. بدون شورتنينگ‌ در نان وشيريني ها، گلوتن و نشاسته بصورت ذرات چسبنده به يكديگر متصل مي ‌شوند و هنگام جويدن احساس سفتي راايجاد مي ‌نمايند. شورتنينگ‌ها بعنوان مواد نيمه پلاستيک در نظر گرفته مي ‌شوند، اما اين توصيف به تنهايي براي آنها كافي نيست. در ساختار روغن شورتنینگ معمولا امولسیفایر های مختلفی همچون مونو و دی گلیسرید، LACTEM وPGE استفاده می شود که سبب بهبود بافت محصول نهایی می گردد.
جهت تهیه روغن شورتینگ در طی روندی، روغن مایع را هیدروژنه کرده، منظور از هیدروژنه کردن اضافه کردن اتم های هیدروزن به روغن می باشد، در نتیجه چربی های روغن، اشباع شده و به حالت جامد تبدیل می شوند. بافت این روغن در دمای محیط حین جامد بودن، کاملا نرمه و چاقو به راحتی در داخل آن فرو می رود. فرق اصلی روغن شورتینگ با کره و مارگارین درمیزان چربی آن است. روغن قنادی از 100 درصد چربی تشکیل شده و هیچ گونه مایعاتی ندارد. علت اینکه اسم این نوع روغن رو در زبان انگلیسی Shortening گذاشتن این است که میزان زیاد چربی رشته های بلند گلوتن درون آرد را کوتاه می کند.

فروش روغن شورتنینگ

روغن صاف قنادی چند نوع دارد، که البته ماده ی اولیه ی همه ی آنها یکی بوده و فقط پروسه های مختلف بر روی آنها انجام می شود. جهت طبقه بندی این نوع روغن از عدد استفاده می کنند، یعنی روغن پنجاه نرم تر از روغن چهل می باشد، که البته این میزان سفتی و روانی این روغن را مناسب برای کاربردهای مختلف می کند. روغن قنادی 40 که به روغن قنادی جامد Solid shortening هم معروف است، از سایر گریدها سفت تر و سفیدتر بوده و برای انواع خمیرها مثل خمیر هزارلا استفاده می شود. برای استفاده از روغن شورتینگ 40 آن را رنده می کنند و یا به قطعات کوچیک تر درمی آورند یا اینکه آن را حرارت داده و نرم می کنند. از عوامل محبوبیت این روغن در بین قنادها این است که روغن شورتینگ یا همان روغن قنادی از کره بسیار ارزون تر بوده، عمر بسیار بیشتری داره و نیازی به نگهداری در یخچال ندارد. همچنین شما می توانید این نوع روغن رو ماه ها در فضای آشپزخانه نگه داری کنید و هیچگونه نگرانی از بابت خرابی آن نداشته باشید. همچنین مقاومت این روغن در مقابل گرما بالاتر بوده و رنگ سفید آن یاعث م یشود رنگ پذیری آن بی نظیر شود.

قیمت روغن شورتنینگ

خواص روغن شورتنینگ:

1. هنگامیکه مایعات به آرد اضافه می شوند رشته های پروتئینی آرد به هم پیوند میخورند و در نتیجه ی بلند شدن رشته های گلوتن خمیر فرم کشسانی به خود میگیرد، از آنجاییکه روغن شورتنینگ برخلاف کره و مارگارین از صد در صد چربی تشکیل شده و هیچ گونه رطوبتی ندارد، بیش از آنها از تشکیل رشته های بلند گلوتن جلوگیری می کند. هر چی رشته های گلوتن آرد کوتاه تر باشند خمیر پوک تر و شکننده تر می شود. علاوه بر این، چربی بالای روغن قنادی از چسبناک شدن خمیر جلوگیری کرده و کار با خمیر را راحت تر می کند.
2. وجود رطوبت در کره و مارگارین باعث می شود که با گذشت زمان رطوبت از بین رفته و شیرینی خشک و سفت و به اصطلاح بیات شود. ولی شیرینی های تهیه شده با شورتنینگ نرم تر، پوک تر و ماندگارتر هستند. علت ماندگاری شیرینی قنادی ها نسبت به شیرینی خانگی نیز همین است.
3. روغن شورتنینگ نقطه ذوب بالاتری از کره و مارگارین دارد، این باعث می شود حین پخت دیرتر ذوب شده و شیرینی ها فرصت بیشتری برای پختن داشته باشند و بیشتر پف کنند. خمیرِ شیرینی هایی که با روغن قنادی تهیه می شوند، حین پخت فرصت کافی برای فعل و انفعالات دارند. روغن قنادی باعث می شود حین پخت چربی از بافت شیرینی خارج نشده و اصطلاحا شیرینی چربی پس ندهد و ظاهر شیرینی بهتر حفظ می شود. کره زودتر و در واقع در دمای پایین تری شروع به ذوب شدن میکند و شیرینی هایی که با کره تهیه می شوند زودتر پخته میشوند، زودتر می سوزند و اگر کمی بیش از حد لازم در فر بمانند چربی پس می دهند.

کاربرد روغن شورتنینگ در صنایع غذایی :

الف. کاربرد روغن شورتنینگ در نان و کیک و شیرنی

  • نازک و نرم کردن بافت نان
  • ایجاد احساس هانی مطلوب
  • پوکی محصول به دلیل وارد نمودن هوا به داخل ساختار خمیر
  • افزایش استحکام و یکپارچگی بافت شیرینی
  • افزایش قابلیت انتقال حرارت و مدت زمان نگهداری محصول
  • قابلیت مخلوط شدن در همزن های با دور بالا

ب. کاربرد روغن شورتنینگ در بستنی، خامه قنادی

  • روغن قنادی شورتنینگ م نقطه ذوب بالاتری نسبت به کره و روغن های حیوانی دارند و همین امر سبب می شود نقطه ذوب بستنی و خامه قنادی بالاتر رود و این محصول در فضل تابستان دیرتر ذوب شود.
  • افزایش هوادهی قابل توجه خامه قنادی
  • بهبود بافت خامه قنادی به دلیل وجود منوو دی گلیسیرید و سایر امولسیفایرها در ترکیب شورتنینگ
  • بهبود نقطه ذوب خامه قنادی با انتخاب شورتنینگ با SFC مناسب

فروش روغن شورتنینگ

منبع: بیکینگ

Undefined

کلرید پتاسیم

کلرید پتاسیم

نام های دیگر: پتاسیم کلراید ، سیلویوت، کلراید پتاسیم ، potassium chloride .
فرمول شیمیایی: KCl
خلوص محصول: 99.8%
شکل ظاهری: کریستال سفید
قابلیت انحلال: با افزایش دما آب قابلیت انحلال محصول افزایش می یابد.

کلرید پتاسیم

کلرید پتاسیم (KCl) یک نمک فلزی متشکل از پتاسیم و کلرید است. این ماده بی بو است و ظاهر کریستال شیشه ای سفید یا بی رنگ دارد. پتاسیم کلراید جامد بوده و به راحتی در آب حل می شود. KCl به صورت گسترده در صنایع تولید کود کشاورزی بکار برده می شود. اما مهمترين كاربرد آن به عنوان كود شيميايي در صنايع كشاورزي است. ساير موارد استفاده آن در صنايع دیگر مانند توليد صابون و شوينده ها، رنگ هاي شيميايي و داروها، صنايع شيشه و سراميك، صنايع غذايي، تهيه گل حفاري و … هستند كه حجم بسيار كمي از توليد پتاس، در اين صنايع مصرف مي‌شود. به طور طبیعی به عنوان سیلوییت معدنی و در ترکیب با کلرید سدیم به عنوان سیلوییت اتفاق می افتد.

کاربردهای کلرید پتاسیم

رشد بسیاری از گیاهان روی کره زمین مشروط به دریافت پتاسیم می باشد بنابراین بخش عمده کلرید پتاسیم تولید شده در جهان برای ساخت کودهای کشاورزی به مصرف می رسد. از پتاسیم کلرید به عنوان یک ماده خام شیمیایی برای تولید هیدروکسید پتاسیم و فلز پتاسیم نیز استفاده می شود. این محصول به دلایلی نسبت به دیگر کودهای پتاسیم دار مانند سولفات پتاسیم، برای تغذیه گیاه بهتر است. زیرا در طبیعت بیشتر پیدا شده و منبع غنی برای تغذیه گیاه است همچنین نسبت به دیگر کودهای پتاسیم دار دیگر دارای قیمت ارزانتر است.

گاهی اوقات در آب به عنوان مایع تکمیل کننده در عملیات نفت و گاز طبیعی و همچنین جایگزینی برای کلرید سدیم در واحدهای نرم کننده خانگی استفاده می شود. KCL به عنوان یک منبع تابش بتا برای کالیبراسیون تجهیزات نظارت بر تابش مفید است، زیرا پتاسیم طبیعی حاوی 0.0118 درصد از ایزوتوپ 40K است. یک کیلوگرم KCl باعث تولید 16350 بکرول پرتوی از بتا 89.28٪ و گاما 10.72٪ با 1.46083 مگاوات می شود.
کلرید پتاسیم در برخی محصولات منجمد که برای حیوانات خانگی و گیاهان ایمن طراحی شده اند مورد استفاده قرار می گیرد، هرچند که کیفیت ذوب شدن آن نسبت به کلرید کلسیم پایین تر می باشند [کمترین درجه حرارت قابل استفاده 12 ° F (-11 ° C) v -25 ° F (-32 درجه سانتیگراد)]. همچنین در مارک های مختلف آب بطری و همچنین در حجم های فله ای برای اهداف حفاری سوخت فسیلی استفاده می شود.
کلرید پتاسیم همراه با کلرید سدیم و لیتیوم کلرید به عنوان یک جوش برای جوشکاری آلومینیوم مورد استفاده قرار می گیرد.

فروش کلرید پتاسیم

فارسی

کافی کریمر

کافی کریمر

نام های دیگر: پودر شیر ، کافی کریمر نباتی ، کافی میت ، کرم قهوه، سفید کننده قهوه ، Coffee Creamer
محصول کشور: هلند، آلمان
بسته بندی 25 کیلویی
کافی کریمر مواد مایع یا دانه ای هستند که برای جایگزینی شیر یا کرم به عنوان یک افزودنی برای قهوه، چای، شکلات داغ و سایر نوشیدنی ها استفاده می شوند. آنها حاوی لاکتوز نیستند و بنابراین معمولا به عنوان غیر لبنی نامیده می شود، اگرچه بسیاری از آنها حاوی کازئین، که همان پروتئین حاصل از شیر است می باشند. محصولات خشک دانه ای نیازی به یخچال ندارند و می توانند در مکان هایی که یخچال ندارند استفاده شود و ذخیره شود. مخلوط های مایع غیر لبنی باید بعد از باز شدن به سختی بسته و یخ زده شوند. برخی از کافی کریمرهای غیر لبنی حاوی شیرینی و طعم دهنده هایی مانند وانیل، فندق یا کرم ایرلندی هستند. همانطور که با دیگر محصولات غذایی فرآوری شده، نسخه های کم کالری و کم چربی برای کرم های غیر لبنی در دسترس هستند.

کافی کریمر

تاریخچه کافی کریمر

در سال 1958، یک شرکت نستله، بیشتر چربی شیر را با روغن گیاهی جایگزین کرد و پروتئین شیر را کاهش داد و محصولی را که به راحتی در مایعات داغ حل شده بود تولید کرده بود. محصول جدید با نام تجاری Coffee Mate عرضه شد که امروز پرفروش‌ترین نوع این محصول است. کافی میت در 25 طعم مختلف از جمله، خامه بادام پاریزیان، شیرینی زنجبیلی و قهوه موکا نعناع در ایالت کالیفرنیای آمریکا تولید می‌شود. مواد تشکیل دهنده کافی میت یا انواع دیگر کافی کریمر، آب، شربت ذرت (عصاره یا سیروپ ذرت)، دانه سویا هیدروژنه، روغن پنبه دانه، کازئینات سدیم، فسفات پتاسیم (دی پتاسیم فسفات) و کاراگینان است.

کاربرد کافی کریمر

عناصر کافی کریمر

کافی کریمر نوعی روغن گیاهی است که از روغن سبزیجات هیدروژنه ،مشتقات شیر، شربت گلوکز و غیره ساخته شده است و از طریق یک سری مراحل از جمله امولاسیون جایگزینی، همگن کردن کلرها و خشک کردن با متد اسپری کردن حاصل می شود. با توسعه روزافزون صنایع غذایی ،نقش پودر شیر خشک گیاهی در صنایع غذایی بیشتر برجسته می شود و خواص فیزیکی و قیمت مناسب آن بیشتر مورد علاقه مشتریان قرار می گیرد.

فارسی

PGPR

PGPR

نام دیگر:روغن روان کننده شکلات، پلی گلیسرول پلی رسینولئات، هموپلیمر، E476
برند: kerry هلند, بلژیک Oleon
بسته بندی: بشکه
پلی گلیسرول پلی رسینولئات یا همان PGPR امولسیفایری است که از پلیمریزاسیون اسیدهای چرب (روغن کرچک یا روغن سویا) و گلیسرین در غلظتهای مختلف بدست می آید. در شکلات، شکلات ترکیبی و پوشش های مشابه، PGPR عمدتا با مواد دیگر مانند لسیتین برای کاهش ویسکوزیته استفاده می شود. پلی گلیسرول پلی رسینولئات اصطکاک بین ذرات جامد (مانند کاکائو، شکر، شیر) را کاهش داده و متقابلا ویسکوزیته پلاستیک شکلاتهای تهیه شده با کره کاکائو و یا جانشین کره کاکائو را کاهش می دهد و از این طریق تعامل میان ذرات شکر و چربی را بهبود می بخشد. استفاده همزمان از PGPR و لسیتین در شکلات تاثیر سینرژیستی دارد، یعنی ترکیب موجود بهترین تاثیر و عملکرد را در شکلات به جای می گذارد. همچنین می تواند به عنوان یک امولسیفایر در اسپری ها و سس سالاد استفاده شود، یا برای بهبود بافت محصولات پخته شده بکار رود.

PGPR

کاربرد PGPR در شکلات

PGPR ویژگی های جریان شکلات و شکلات ترکیبی را بهبود می بخشد، به خصوص در نزدیکی نقطه ذوب، می تواند کارایی فرآیند پوشش شکلات را بهبود بخشد. پوشش های شکلات با جریان PGPR در اطراف شکل محصولات بهتر پوشیده می شوند و باعث پخش شدن یکنواخت شکلات روکشی بر روی مغزی می گردند. همچنین عملکرد تجهیزات مورد استفاده برای تولید محصولات جامد را بهبود می بخشد. شکلات به شکل قالب بهتری وارد می شود و محصوالت را احاطه کرده و هوا را به راحتی آزاد می کند و باعث جلوگیری از حباب زدن شکلات می گردد. PGPR همچنین می تواند برای کاهش مصرف کره کاکائو ، CBS و سایر جانشینهای کره کاکائو مورد استفاده قرار گیرد. این محصول باعث می شود ذرات جامد در شکلات در کره کاکائو به حالت تعلیق درآمده و با کاهش ویسکوزیته شکلات، کره کاکائو کمتری استفاده می شود و موجب صرفه جویی در هزینه ها میشود، زیرا کره کاکائو یک عنصر گران قیمت است.
از کاربردهای PGPR در مارگارین این است که خاصیت مالش پذیری (spreadability) را بهبود می بخشد و باعث پایداری و ثبات شبکه امولسیون در مارگارینهای با چربی پایین می شود.

کاربرد PGPR

فارسی

کازئینات سدیم

کازئینات سدیم

کازئین و آب پنیر دو نوع پروتئین هستند که به طور طبیعی در شیر یافت می شوند. هر دو پروتئین به صورت گسترده برای تولید پودر پروتئین و مکمل ها استفاده می شوند. کازئینات سدیم حاوی پروتئین کازئین استخراج شده است، اما به عنوان یک افزودنی غذایی استفاده می شود. اگر به شیر حساسیت دارید، لازم است از سدیم کائازین استفاده کنید. به غیر از خطر برای افراد مبتلا به آلرژی شیر، سدیم کازئین با عوارض جانبی همراه نیست.

کازئینات سدیم

مرور کلی بر کازئینات سدیم

حدود 82 درصد پروتئین های شیر متعلق به خانواده کازئین هستند. پروتئین های کازئین در معرض حرارت قرار دارند. در نتیجه، آنها پاستوریزه می شوند و می توانند خشک شوند و بازسازی شوند، در حالی که ارزش تغذیه خود را حفظ می کنند، گزارشات شیر شیر دانشگاه دانشگاه کرنل را گزارش می دهند. کازئین سدیم با مخلوط کردن کازئین استخراج شده با ترکیبات سدیم مانند هیدروکسید سدیم ساخته می شود. سپس مخلوط برای تولید پودر کازئین سدیم خشک می شود. کازئین سدیم پروتئین اصلی را حفظ می کند، اما کیفیت های دیگر تغییر می کنند. یک تفاوت مهم این است که کازئین شیر به راحتی در مایعات حل نمی شود، در حالی که کائیسین سد محلول است. از آنجا که سدیم کازئین حاوی پروتئین شیر است، می تواند یک واکنش آلرژیک ایجاد کند و اگر شما به شیر حساسیت دارید باید از آن اجتناب شود. هر گونه کازئین در مواد تشکیل دهنده باید توجه داشته باشید که از شیر می آید. آگاه باشید که محصولات حاوی لبنیات و غیر لبنی حاوی سدیم کازئین هستند.

منابع کازئینات سدیم

نزدیک به ۸۰ درصد از پروتئین موجود در شیر گاو و پنیر از نوع کازئین است. برای تهیه این پروتئین، شیر گاو بی‌چربی را با اسید رقیق یا پنیرمایه عمل‌آوری می‌کنند، کازئین شیر ته‌نشین می‌شود. سپس ماده رسوب‌شده را صاف و خشک می‌کنند. پس از تولید، کازئین به شکل دانه‌ای یا کلوخه‌ای و به رنگ مایل به سفید تا زرد به دست می‌آید. هنگام تهیه اسید لاکتیک از شیر دست‌نخورده نیز مقداری کازئین به عنوان محصول فرعی تولید می‌شود. بیشتر تولید کازئین با رسوب اسیدی است. سدیم کازئین از شیر گاو به وسیله اسید پیشگیری شده یاک و شیر گاو تولید شده است و سپس به سدیم کازئین تبدیل می شود. تولید کنندگان اغلب از کائینات سدیم برای افزایش محتوای پروتئین استفاده می کنند اما همچنین نقش های غیر مغذی را پر می کند. به عنوان مثال، بافت، غذاها مانند سس ها را ضخیم تر می کند و با چربی مخلوط می کند تا از مایعات جدا نشود. کازئینات سدیم در برخی از محصولات به راحتی قابل شناسایی است زیرا آنها مربوط به لبنیات هستن